петак, 12. август 2011.

Sretenjska crkva u Krušedolu


  

Sretenjska crkva u Krušedolu
Ova crkva je prvobitno bila osnovana kao ženski manastir. Između 1512 . i 1516 . godine podigla ga je Angelina Branković i to nakon svog povratka iz Vlaške. Još 1509. godine ona je poslala svog duhovnika Evgenija ruskom velikom knezu Vasiliju Jovanoviću tražeći od njega pomoć. U svojoj molbi je navela da ima nameru da podigne crkvu posvećenu sv. Jovanu Zlatoustom gde bi smestila mošti svog supruga Stefana i sina Jovana. Mesto za crkvu već ima - kupila ga je za 100 dukata. Veliki ruski knez se ovoj molbi odazvao i poslao kože od samurovine i nešto novca. Osim crkvice sagrađene su i ćelije za monahinje.
Prepodobna mati Angelina, svetovno ime Angelina Branković, (umrla 30. jula 1520) je bila kći Đorđa Arijanita Komnina, albanskog gospodara Konjuha u oblasti Škumbe i supruga Stefana Brankovića, sina srpskog despota Đurađa Brankovića.


U roditeljskom domu stekla odlično obrazovanje i vaspitanje. Ljubav prema knjizi ispoljila je još u ranoj mladosti, o čemu svedoče i tragovi njene biblioteke u manastiru Krušedolu. Na poslednjim stranicama Lestvice, koju je napisao u Smederevu 1434. godine inok David, po narudžbini njenog svekra srpskog despota Đurđa Brankovića, sačuvan je zapis: „Sija knjiga despotice Angeline monahinje".

Za slepog Stefanaizgnanog srpskog despota, se udala novembra 1460. U Albaniji su ostali kratko vreme, dok im se nije rodio prvi sin Đorđe. Godinu dana docnije (1461) su napustili Albaniju i po preporuci Skenderbega, Angelininog zeta, otišli u Italiju i u Furlaniji kupuju stari zamak Beograd na reci Taljamentu. Tu je u siromaštvu Angelina provela šesnaest godina, sve do smrti despota Stefana 1476. godine. Tu je rodila još jednog sina, Jovana, i kćer Mariju, koju je udala za monferatskog markiza Bonifacija, dalekog potomka Paleologa.
Na poziv mađarskog kralja Matije Korvina, Angelina je krenula sa dvojicom sinova preko Beča i Budima za Srem. Sa moštima svoga muža je u Srem stigla februara 1486. godine. Prvo stanište bilo joj je Kupinovo, gde je ubrzo podigla crkvu Svetog apostola Luke i položila u nju mošti svoga muža. Despot Đorđe, koji je od kralja Matije dobio na upravu deo zemlje kojom je upravljao Vuk Branković („Zmaj Ognjeni Vuk"), ubrzo se povukao sa despotskog položaja i oko 1497. godine primio monaški čin dobivši ime Makaš. Nasledio ga je 1493. godine drugi Angelinin sin Jovan, koji je umro 1502. godine.
Ne zna se pouzdano kada se Angelina zamonašila - možda još ranije, odmah po dolasku u Srem. Podigla je ženski manastir posvećen Sretenju Gospodnjem, nedaleko od budućeg manastira Krušedola, gde provodi ostatak života u molitvi, bdijući nad moštima supruga i sinova. Preminula je 30. jula 1520. godine i sahranjena je najpre u svom manastiru Sretenju (koji je udaljen svega nekoliko stotina metara od krusedolskog manastira), a potom su njene mošti prenete u manastir Krušedol i položene u kovčeg zajedno sa moštima njenog sina Jovana. Turci su 1716. zapalili manstir Krušedol zajedno sa moštima svih Brankovića.
Žitije prepodobne Angeline napisano je vrlo rano; jedno je sačuvano u Mineju za juli - rukopisu iz 16. veka. To Žitije preveo je na savremeni srpski jezik episkop Mitrofan Šević. Isto Žitije prepodobne Angeline nalazi se u Rimničkom i Moskovskom Srbljaku, dok je u Beogradskom njeno prološko Žitije nešto drugačije.
Služba prepodobnoj Angelini takođe je rano sastavljena i nalazi se u sva tri Srbljaka pod 30. julom, datumom njene smrti. Kroz celu Službu Angelina se oslovljava kao mati, prepodobna, preblažena, prisnoblažena, dostoblažena i blažena. Himograf joj nije sastavio poseban tropar, već je, s obzirom na njen težak i mučenički život, pozajmio tropar od Teodore, hrišćanske podvižnice iz 5. veka. U Službi se ističe da je muški, u smislu izdržljivosti, provela svoj život iako je bila žena. Naglašeno je da poklonici stoje oko njenih moštiju kao nekada oko kovčega Starog zaveta i da njene mošti isceljuju. Himnograf poziva: „Priđite u novi Izrailj, i sve okolne zemlje i gradovi zajedno zbor sastavivši na spomen prepodobne matere naše Angeline, radosnom dušom i srcem božanstvenu grobnicu njenu obgrlimo, blagodat isceljenja primajući.“ Kroz Službu prepodobne Angeline, iskazane su i njene hrišćanske vrline: čistota podvižničkog života, bezgranično milosrđe, strpljivost i mudrost, odanost supruge i požrtvovanost majke, jer „svu sebe predala jesi Bogu". Prepodobna Angelina pominje se i u Službi njenog sina - svetog Jovana - i u Zajedničkoj službi svim svetim Brankovićima od nepoznatog krušedolskog monaha iz 16. veka.
Kult prepodobne majke Angeline rano je izgrađen. Povod tome je njen težak život; nadživela je muža, oba sina i kćer Maru. Tri puta je prenosila mošti svoga muža - svetog Stefana Slepog - i dva puta sina, i to u velikoj oskudici. Za njihove kivote vezla je zlatnim i srebrnim nitima prekrivače.
U Kupinovu, blizu crkve Svetoga Luke, sve do 1930. godine postojala je crkva posvećena Prepodobnoj Angelini. Toma Vučić Perišić podigao je 1858. godine u selu Zakuti (Gruža) crkvu posvećenu Majci Angelini.
Lik prepodobne Angeline nalazi se na svim ikonama svetih Brankovića. Prikazana je u crnoj shimničkoj rizi kao monahinja, sa krstom u desnoj ruci. Na zidnim slikama mati Angelina prikazana je u Rivcu, na južnom zidu, zatim Neredinu, Bokovcu, Golubincima, Jasenovu, Uljmi, Rumenki, Kaću, Sabornoj crkvi u Beogradu, priprati Pećke patrijaršije, u glavnoj crkvi manastira Hilandara, priprati Saborne crkve u Šapcu. U manastiru Klisuri njen lik naslikan je u južnoj pevnici. Na ikonama prepodobna Angelina prikazana je u Maradiku, rad J. Orfelina 1776. godine; Srpskoj Crnji, rad Đure Jakšića 1853. godine; Sabornoj crkvi u Vršcu, rad P. Jovanovića; Ostojićevu, rad D. Aleksića 1871/72. godine. U Parti i Radojevu predstavljena je na pevnicama zajedno sa ostalim Srbima. Ikona Majke Angeline nalazi se još u Kulpinu, Čurugu, Starom Bečeju, crkvi Svetitelja Nikolaja na Novom Groblju u Beogradu, zatim u Malom Bečkereku (Rumunija) i Aradu. Grafička predstava sa njenim likom nalazi se u Rimničkom Srbljaku ispred njene Službe. Po ovom predlošku urađena je jedna ikona za manastir Pakru, koja se sada nalazi u Muzeju Srpske pravoslavne crkve u Beogradu.
Srpska pravoslavna crkva je proslavlja 12. avgusta/30. jula, i 23/10. decembra.
Sretenjska ckva nalazi se u selu Krušedol, nekih 600 metara stazom preko brdašca, ili putem oko 1,5 km od manastira Krušedol. Ako hoćete da je vidite morate je potražiti i naći sveštenika da vam ju otvori (ukoliko ne naidjete u veme kada se održava služba). 
                        
(Sveti) Maksim i (majka) Angelina


Despotova smrt je pala u najnezgodnije vreme za Srbe u Sremu. Rat sa Turcima se postepeno okončavao bez neke veće šanse da se u doglednije vreme ponovo pokrene, barem što se tiče hrišćanske strane. Sva ona ofanzivna delatnost koju je započeo i provodio za svoje vladavine kralj Matija Korvin sada je postepeno popuštala. Dolazilo je vreme defanzive, a to je bilo ono poslednje čemu su se Srbi mogli radovati. Time su sve njihove nade u skori vaskrs srpske države padale u vodu, a i ono malo privilegija koje su imali u Ugarskoj dolazilo je u pitanje.
Možda je najnepovoljnije bilo to što despot Jovan iza sebe nije ostavio muških naslednika. Nekako u vreme kada se despot Đorđe povlačio sa vlasti, on (despot Jovan) se oženio sa Jelenom, ćerkom Stefana Jakšića Mlađeg. Sa njom nije imao muške dece, a kako ni Maksim (despot Đorđe) nije imao muškog poroda to se postavilo pitanje ko će biti novi srpski despot u Ugarskoj. Kralj Vladislav II nije imao nameru da dozvoli da titula despota izađe izvan porodice Branković pa je jeromonahu Maksimu (despotu Đorđu) ponudio da on ponovo preuzme despotsko mesto. Praktično, tražio je od Maksima da se odrekne monaškog života i vrati u svetovni i to na mesto despota koje je pre nekoliko godina napustio. Kako je tu ponudu Maksim odbio to se kralj Vladislav odlučio da despotsko dostojanstvo dodeli hrvatskom plemiću Ivanišu Berislaviću. Time je titula despota i konačno izašla iz porodice Branković, a ova porodica je zauvek sišla sa političke scene. Međutim, ona se još uvek nije ugasila i još niz godina ona će postojati, ali nikada više neće igrati onu ulogu koju je nekada imala.
Nakon smrti despota Jovana Branković ponudio je kralj Vladislav da upražnjeno mesto despota ponovo preuzme jeromonah Maksim (bivši despot Đorđe), ali je on to odbio. U tom momentu Maksim nije razmišljao o tome koliko time gubi porodica Branković, ali i Srbi koji su boravili u Ugarskoj. On se rukovodio isključivo svojim ličnim interesom i verovatno zamoren svime onim što je doživeo u vreme svoga despotovanja radije se odlučio za monaški život. Kako on nije provodio baš takav strogi monaški život kako se to često prikazuje, to su i njegovi motivi za neprihvatanje despotstva pomalo nejasni.
Maksim se nije nakon svoga zamonašenja povukao u manastir, što bi svakako učinio svaki onaj koji je zamoren svetovnim životom, i nije se prepustio razmišljanjima u tišini manastirskih zidova već je i dalje ostao u vrevi svetovnog života. I dalje je boravio u Kupiniku, koji je bio nekada njegova, a sada prestonica despota Jovana, i provodio udoban život baveći se istovremeno i crkvenim, ali i diplomatskim poslovima. U okviru crkvenih poslova postavljao je sveštenike, podđakone i đakone po celom Sremu, ali i svim ostalim poslovima koji su vezani za rad pravoslavne crkve. U to vreme Srbi u Ugarskoj kao pravoslavci su bili u specifičnom položaju budući da su stalno vršeni pritisci da se oni prevedu u katoličku veru. Iako su imali nekih privilegija od smrti kralja Matije Korvina prisutni su pokušaji da se one umanje pa je u tom okviru Maksim imao dosta posla.
Osim crkvenih Maksim je u ime despota Jovana obavljao i diplomatske poslove na stranim dvorovima pa je u okviru toga poznato da je išao u Veneciju krajem 1502. godine. Sasvim je izvesno da to nije bio jedini posao takve prirode te da je on i ranije obavljao diplomatske zadatke. Odatle i zaključak da se Maksim i te kako bavio politikom. Dakle, crkveni poslovi nikako nisu bili njegova jedina, pa čak ni pretežna delatnost. To sa njega skida stvorenu mističnu sliku o verski zanesenom čoveku koji se zbog religije odrekao despotstva. On jeste bio iskreni pravoslavac, ali ne i verski mistik, a njegova celokupna delatnost to i potvrđuje.
To izaziva i neka poređenja. Situacija da jedan brat drži političku vlast u zemlji, a drugi stoji na čelu crkve nije nepoznata za Srbiju. Slično je bilo i kada je Stefan Prvovenčani bio kralj Srbije, a Sveti Sava arhiepiskop srpske pravoslavne crkve. To se ponovilo i onda kada je u Srbiji vladao kralj Uroš I "Veliki", a arhiepiskop bio njegov brat Sava II (obojica sinovi kralja Stefana Prvovenčanog). Oba arhiepiskopa, Sveti Sava i Sava II, su se aktivno bavili i političkim poslovima obavljajući tajne diplomatske misije za svoju braću vladare. Brankovići su tu situacija sada ponovili. Dok je despot Jovan bio na čelu svetovne vlasti, jeromonah Maksim je upravljao crkvom istovremeno se baveći diplomatijom i to po svemu sudeći tajnom. Možda bi se time moglo i objasniti iznenadno povlačenje i zamonašenje despota Đorđa (Maksim). Time je on prepustio despotsko mesto svome bratu Jovanu, a sebi obezbedio uticajan položaj u pravoslavnoj crkvi, ali i mnogo širi prostor za bavljenje diplomatijom.
To su i inače bila teška vremena, a braća su sigurno imala ambicije da obnove Despotovinu. Time što je Maksim sebi obezbedio odlučujući uticaj u crkvenim poslovima sigurno je ojačalo položaj kuće Brankovića i to ne samo među Srbima već još više prema stranim dvorovima. Braća su složno delovala za vreme celoga svoga života pa je mogućno da je i iznenadno povlačenje despota Đorđa (Maksima) bio u stvari njihov dogovor. Kasnije se to prikazalo kao iznenadno Maksimovo nadahnuće, što veoma podseća na ono zamonašenje koje je imao Rastko Nemanjić (Sveti Sava). Time se na nedvosmislen način upoređivala porodica Nemanjića sa porodicom Brankovića. Istovremeno se podsećalo na slavnu istoriju i na neki način stvarao kult vladarske porodice Brankovića. Međutim, uslovi su bili radikalno drugačiji. U vreme Nemanjića postojala je država i to veoma snažna dok to sada nije bio slučaj.
Oba Brankovića, Maksim i Jovan, su bili veoma inteligentni pa se sve to moglo protumačiti kao njihov pokušaj da porodica Branković dobije onaj "blagorodni" status koji su imali Nemanjići. Sve to nije bilo namenjeno Srbima koji su bili u Ugarskoj već isključivo onim Srbima koji su ostali u Srbiji pod Turcima. Time bi se kod njih probudilo sećanje na slavnu istoriju i raspalio patriotizam, što je trebalo da preraste u otvoreni ustanak protiv Turaka. Sve to je trebalo da bude samo uvod u konačno oslobođenje Srbije. Kako su braća očekivala veću hrišćansku koaliciju usmerenu na Turke to je i njihovo celokupno delovanje bilo usmereno u tome pravcu.
Koliko bi takve njihove ideje imale efekte videlo bi se tek onda kada bi hrišćanska vojska krenula u konačno oslobođenje Srbije. Međutim, to se nije desilo. Nakon svega je iznenada umro i despot Jovan i celokupna ideja je propala. Uvidevši da sada više nema nikakve mogućnosti da se ostvari ono o čemu je sa bratom maštao, Maksim nije imao volje da ponovo preuzme despotsku titulu. To sada više nije imalo onoga smisla kojeg je u početku bilo. Već umoran od svega, on se zahvalio kralju Vladislavu II i odlučio da svoj ostali život provede u duhovnom miru. Međutim, da to nije tako lako uverio se odmah.
Kralj Vladislav II, uvidevši da nema ni jednoga Brankovića kome bi mogao da poveri titulu despota, okrene se ka hrvatskom plemiću Ivanišu Berislaviću. Istovremeno sa titulom despota, on je Ivanišu prepustio i sva ona imanja koja je držao despot Jovan za života. U tom postupku nije bilo ničega ličnoga i Brankovići su to mogli očekivati jer su imanja išla uz zvanje despota. Konačno, na isti način je despot Đorđe (Maksim) i dobio ona imanja koja je držao despot Vuk Grgurević. Time se na nedvosmislen način pokazalo da je despot bio samo službenik ugarskog kralja i ništa više. I pored toga to je predstavljalo veliko razočarenje za Maksima i mati mu Angelinu jer sada su odjednom ostali bez ičega. Praktično gledajući, bili su u težoj situaciji nego što su bili 1486. godine kada su po pozivu kralja Matije Korvina dolazili u Ugarsku.
Poniženje koje su doživeli onoga momenta kada su im imanja oduzeta nije bilo jedino što su morali da pretrpe. Novog despota, Ivaniša Berislavića, oni sigurno nisu trpeli ne samo zbog toga što je on na neki način bio "uzurpator" despotske titule koja je već nekoliko generacija pripadala samo Brankovićima. Možda je bilo u pitanju i to što Ivaniš nije Srbin već "inoplemenik" što je dodatno ponižavalo, ali i opterećivalo. Osim što nije bio Srbin, Ivaniš je bio katolik što je verski zainteresovanog Maksima pogađalo još i više. Kao vrhunac svega bilo je to što Ivaniš nije bio zainteresovan za obnovu Despotovine, odnosno oslobođenje Srbije. On je bio samo činovnik ugarskog kralja i nije imao nikakvog interesa da se bori za oslobođenje Srbije i onda njeno obnavljanje kao države. Osim toga nije nemoguće ni to da Ivaniš nije rado gledao na Brankoviće i da im je činio sitne pakosti.
Zbog svega toga, a možda i zbog nekih stvari za koje mi danas ne znamo, Maksim i mati mu Angelina uskoro napuste Srbiju. Teško je verovati da su oni to činili iz nužde i da više nisu imali mogućnosti da ostanu u Sremu. Bio je to više u pitanju ponos i častoljublje jer Maksim, kao Branković i bivši despot, nije mogao pretrpeti da nad Srbima i nad njime gospodari neko ko nije ni Branković, ni Srbin, a ni pravoslavac. Sam Ivaniš Berislavić se pokazao kao izuzetno uviđavan despot koji se trudio da održi nekadašnji kontinuitet koji su ustanovili Brankovići. Zadržao je uglavnom sve službenike koje je držao i despot Jovan, a osim toga zauzimao se i za pravoslavnu crkvu. Čak se 1504. godine oženio i udovicom pokojnog despota Jovana, despoticom Jelenom. Izgleda da despotica Jelena nije voljno stupila u ovaj brak pa postoji priča da je neposredno pred svadbenu svečanost, dok su u svečanoj dvorani čekali kralj, kraljica i drugi velikaši, pala u nesvest. Svadbena svečanost se odložila za tri dana, a kada je venčanje opet zakazano ista scena se ponovila. Kako se to do kraja završilo ostaje nepoznato, ali brak je ipak sklopljen. Ivaniš se do svoje smrti (1514.) bavio graničnom službom istim onim načinom kao i Brankovići, odnosno branio je ugarske posede od turskih upada i upadao u Srbiju i Bosnu.
Maksim i Angelina su odmah pronašli sebi utočište u Vlaškoj kod vojvode Radula Velikog. Iz Srema su otišli odnoseći sa sobom mošti slepog Stefana Brankovića i mošti despota Jovana. Vojvoda Radul ih je srdačno primio, a po svemu sudeći on je još od ranije bio sasvim dobro upoznat sa diplomatskim mogućnostima koje je imao Maksim. Stoga nije čudno što je Maksima koristio za svoje diplomatske akcije, a ovaj mu je mnogo koristio. Poznato je tako da je Maksim 1507. godine uspeo da diplomatskim putem izmiri vojvodu Radula sa moldavskim vojvodom Bogdanom III. Već sledeće godine Maksim sa vojvodom Radulom putuje u Budim gde vojvoda pregovara sa kraljem Vladislavom. Za sve te zasluge Maksim je postavljen za vlaškog mitropolita, a taj položaj je umeo da iskoristi na više načina. Najpre je uspeo da dovede u Vlašku carigradskog patrijarha Nifona, a onda i prvog srpskog štampara Makarija koji je u Trgovištu štampao crkvene knjige. No, sve je to bilo suviše lepo da bi moglo duže potrajati.
Nakon smrti vojvode Radula (1508.) novi vojvoda Mihna "Pakosni" nerado gleda na Maksima. Osnovni razlog je bio u tome što je vojvoda naginjao katoličkoj veri, a Maksim je bio ubeđeni pravoslavac i na tom polju je dolazilo do međusobnih sukoba. Ipak, ni vojvoda Mihna nije mogao da ospori Maksimu njegove diplomatske kvalitete pa ga je i on, poput vojvode Radula, koristio za diplomatske misije. Ipak, razmišljao je o načinu na koji bi mogao da se otarasi Maksima pa mu je izgleda palo na pamet da bi bilo dobro da ga (Maksima) izruči turskom sultanu. Na neki način Maksim je ovo saznao i iskoristio je priliku kada ga je vojvoda Mihna kao poslanika uputio u Budim kod kralja Vladislava. Kada je stigao u Budim, Maksim je diplomatski posao savesno obavio, ali je odbio da se vrati u Vlašku. Odlučio je da se povuče iz svih svetovnih poslova i da se na pogodnom mestu u Sremu u potpunosti prepusti duhovnom životu.
To pogodno mesto u Fruškoj gori su mu obezbedili Stevan i Marko Jakšić. Maksim i Angelina, koja je u međuvremenu takođe doputovala iz Vlaške, su tako sagradili manastir Krušedol, posvećen Blagoveštenju. Tu su smeštene mošti slepoga Stefana Brankovića i despota Jovana, a Maksim i Angelina su pronašli svoje smirenje. Nije poznato čime se sve, osim crkvenih poslova, bavio Maksim u tim poslednjim godinama svoga života. Tokom 1513. godine postao je beogradski mitropolit, a njegova mitropolija je obuhvatala Srbe u Sremu i u delu Srbije oko Beograda, mada nije isključeno i u celoj Ugarskoj. Već tada je bio toliko cenjen da su svi u njemu gledali budućeg sveca. Umro je u Krušedolu 18. januara 1516. godine.
Maksimova majka Angelina se uglavnom nalazila uz Maksima pa se, verovatno pod njegovim uticajem, zamonašila oko 1509. godine. Između 1512. i 1516. godine sagradila je nedaleko od manastira Krušedola u selu Krušedol Sretenjsku crkvu. Ova crkva je prvobitno sagrađena kao ženski manastir i imala je ćelije u kojoj su se smestile monahinje. Tu je Angelina provela svoje poslednje godine života. Nadživela je sina Maksima nekoliko godina i umrla je 30. jula 1520. godine, a sahranjena je u priprati Sretenjske crkve. Kasnije su joj mošti prenete u manastir Krušedol gde su već bile smeštene mošti Slepog Stefana Brankovića, despota Jovana i Maksima. Tako je to bilo sve do 1716. godine kada su Turci spalili manastir i sa njime i mošti ovih Brankovića.
Ono što je posebno karakteristično za sremske Brankoviće jeste njihova graditeljska delatnost po Fruškoj Gori. Tako se despotu Vuku Grgureviću pripisuje izgradnja manastira Grgetek a moguće i manastira Privina Glava, despotu Đorđu Brankoviću (Maksim) izgradnja manastira Novo Hopovo, manastira Staro Hopovo, manastira Krušedol, despotu Jovanu Brankoviću izgradnja manastira Jazak i manastira Đipša, a Angelini Branković izgradnja Sretenjske crkve.

АКАТИСТ преподобној АНГЕЛИНИ СРБСКОЈ


празнује се 30. јула (12. августа)
Кондак 1.
Теби, изабраној војвоткињи Христовој, која си својим благочестивим и страдалним животом и великом љубављу према ближњима стекла слободу код Господа, узносимо топлу синовску молитву: Помози нам, мајко наша, да се спасемо од зла овога света, како би једном наследили Царство Небеско и угледавши тебе у њему ускликнули:


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Икос 1.


Ангелима подобна, ангелско име носивши достојно, ти си, мати Ангелина, будући Христољубива и Христочежњива, богоугодан живот на Земљи поживела, изродивши благочестиву и од Господа прослављену децу, а бринула си се и о народу Србском као да си му одистинска мајка била. Посебну си љубав исказивала према сиромашним и немоћним, тако да те они назваше од милоште - мајка Ангелина. Зато ти узносимо овакве похвале:


Радуј се, Небеска тврђаво наша!


Радуј се, Духом Светим просијана!


Радуј се, милосрђем позлаћена!


Радуј се, добротом ослађена!


Радуј се, земљо многоплодна!


Радуј се, воћко благородна!


Радуј се, поносе рода Србскога!


Радуј се, мајко наша Небеска!


Радуј се, молитвенице наша код Бога!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 2.


Ти се роди од благочестивих родитеља, мајко Ангелина, у роду Албанском, тада правоверном и православном, у дому где су се свакодневно чуле речи молитве и узносила Небеска песма Господу: Алилуја!


Икос 2.


Тебе, мати Ангелина, твоја благочестива мајка од најмлађих дана учаше да волиш Бога, да Му се молиш, и да сву наду увек полажеш на Њега, као да је знала кроз каква ћеш све искушења проћи, кроз свој тешки будући живот. Зато ти појемо овако:


Радуј се, јер си од младости заволела добродетељи!


Радуј се, јер ангелског имена беше удостојена!


Радуј се, доброг семена добри роде!


Радуј се, благочестивих родитеља светли изданче!


Радуј се, благочешћа испуњена од малена!


Радуј се, цвете, заливан Христовом љубављу!


Радуј се, срно, млеком Духа Светог дојена!


Радуј се, птицо, небеским висинама окренута!


Радуј се, велики дару твога племена роду Србском!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 3 .


Израставши у предивну девојку, необичне лепоте и мудрости, ти си, мати Ангелина, препуна еванђелских врлина, сијала једним необичним сјајем, светлошћу свише датом, украшавајући свој анђелски лик милозвучном песмом Господу доброте: Алилуја!


Икос 3.


Као прекрасно рајско дрво које је понело добар цвет, ти си се, мати Ангелина, припремала да у своје време и добар род донесеш, децу благочестиву и преузвишену, коју је Господ прославио дивним светитељством за труде које су поднели за род Србски и одбрану Вере Православне. Зато ти благодарно узвикујемо:


Радуј се, Ангелима подобна душом својом!


Радуј се, еванђелским врлинама утврђена!


Радуј се, смерна и тиха слушкињо Христова!


Радуј се, светих Бранковића похвало!


Радуј се, јер си децу своју дојила млеког благочешћа Христовог!


Радуј се, победницо против злих духова!


Радуј се, дародавко добара Небеских!


Радуј се, мајко рода Србскога!


Радуј се, са југа нам долетела ласто Христова!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 4.


И тада у земљу твога отечества, преподобна Ангелина, код твога оца дође Стефан Бранковић, деспот Србски, слеп, прогнан и одбачен од свих. А ти када га угледа, иако без очињег вида беше, у срцу свом радосно запева Господу Љубави: Алилуја!


Икос 4.


Иако пуна Небеског стида, ти се загледа у тог младог деспотовића, видећи у њему лепоту племените и добре душе, па, као што је ред, замоли родитеље своје да благослове твој брак са њим. Стидећи се своје нечистоте и грешности, ми ти, мајко Ангелина, овако говоримо:


Радуј се, благочестива невесто слепог деспота Србског!


Радуј се, јер си презрела пропадљиво богатство!


Радуј се, јер си просијала Небеског славом!


Радуј се, јер си ум управила ка Небеским висинама!


Радуј се, јер си се преселила у Небеска насеља!


Радуј се, јер се наслађујеш славом неизрецивом!


Радуј се, јер нас као брижна мајка са Небеса гледаш!


Радуј се, јер пребиваш у светлости неприступној!


Радуј се, јер се са Ангелима радујеш на Небесима!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 5.


Ти си, мати Ангелина, знала да ти живот са слепим човеком, макар он и деспот био, неће бити лак, и да ђеш многе горке тренутке због тога доживети. Али глас Господњи, који си ти увек слушала, те је замолио, ради вишег добра, да спојиш душу своју са душом многострадалника, и да од сада заједно појете Богу: Алилуја!


Икос 5.


И Господ, који свима даје живот, даде и теби, мајко Ангелина и твом верном супругу Стефану, троје дивне и разборите деце: Ђорђа, Јована и Мару, да их подижете у страху Божијем и еванђељској чистоти. Зато ти овако кличемо:


Радуј се, света мајко још светијих синова!


Радуј се, добра њихова учитељко у побожности!


Радуј се, светлоносна звездо Небеска!


Радуј се, усрдна чуварко наша!


Радуј се, весеље оних који су у невољама!


Радуј се, јер си се сва Богу предала!


Радуј се, јер си озарена светлошћу богоразума!


Радуј се, јер си Веру Православну ревносно сачувала!


Радуј се, топла и усрдна молитвенице за народ Србски!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 6.


Али убрзо безбожни агарјани нападоше на хришћанску Албанију, убијајући све пред собом. Зато се ти, света Ангелина, са породицом својом пресели у западну Италију, где је од раније било Православних Хришћана, са којима ви једнодушно запојасте Богу: Алилуја!


Икос 6.


Ту си, преподобна Ангелина, са својим верним супругом Стефаном, приљежно васпитала своју децу, у страху Господњем. Али се он убрзо престави у Господу, а касније и твоја ћерка Мара се врло млада пресели у свет духова. Као рањена срна ти си се молила Богу да ти сачува синове, како би ти они у старости били утеха и укрепљење. Тугујући заједно с тобом, ми ти узвикујемо:


Радуј се, верна супруго многострадалног мужа!


Радуј се, благородно дрво Христово!


Радуј се, јер си плод утробе своје Богу принела!


Радуј се, јер си душу устремила ка вишњим добродетељима!


Радуј се, јер си Господу до краја верна била!


Радуј се, јер си демонска лукавства као паучину покидала!


Радуј се, јер другујеш са мудрим девојкама у Царству Небеском!


Радуј се, јер у твојој светиљци није недостајало уља!


Радуј се, јер си свечасно дочекана од Небеског Женика!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 7.


Живећи у сиротињи и беди, ти преподобна Ангелина, замоли угарског краља Матију, и он теби и твојим синовима даде град Купиново на Сави, у земљи сремској, да будете вође народу Србском. Иако туђинка беше, они те због доброте и милости твоје примише као своју, и благодарно ускликнуше Богу: Алилуја!


Икос 7.


Као бесцен благо и Божји благослов напаћеном Србском народу, ти си, преподобна Ангелина, донела и свете и нетрулежне мошти свога мужа, светог Стефана, кога је Господ врло брзо по смрти прославио, и над којима се догодише многа чудесна исцељења. Благодарни народ је само сузе радоснице брисао, и Теби овако појао:


Радуј се, благослове Господњи народу Србском!


Радуј се, јер верне озарујеш благодаћу Божијом!


Радуј се, јер грешнике приводиш покајању!


Радуј се, јер у срца верних страх Божији доносиш!


Радуј се, јер си здравље и душевно и телесно многим даровала!


Радуј се, јер си само од Небеског Цара славу тражила!


Радуј се, јер си земну таштину истински презрела!


Радуј се, јер си са радошћу Крст свој ка Христу носила!


Радуј се, јер си узлетела ка Вишњем Царству!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 8.


Прво твој син Ђорђе, преподобна Ангелина, доби деспотску титулу од угарског краља, а кад се он замонаши, онда млађи Јован поста вођа Србскога народа. Имајући тврдо поуздање у Господа, ти си их као добра мајка крепила на тој тешкој и одговорној дужности, молећи од Бога помоћ благодарном песмом: Алилуја!


Икос 8.


Али срце твоје, преподобна Ангелина, доживи још један бол, јер син твој Јован се врло млад престави у Господу. Но и њега Господ брзо прослави, па твоју жалост окрену на велику радост. Али због разних смутњи у Срему ти узе његове свете мошти и мошти светог Стефана, па са другим сином, монахом Максимом, пређе у земљу Влашку. Зато ти појемо овако:


Радуј се, јер плод утробе твоје благољепно украшава Цркву Христову!


Радуј се, трпезо многоразличитих дарова Божијих!


Радуј се, јер си Христовом љубављу била преиспуњена!


Радуј се, јер си ангелски живот на Земљи поживела!


Радуј се, пребогата ризницо благодати Божије!


Радуј се, мајко свих напаћених и болних!


Радуј се, јер си постом, бдењем и молитвама богатство Небеско задобила!


Радуј се, јер те је Христос у боготкане одежде обукао!


Радуј се, јер те је Христос украсио венцем Царства Свога!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 9.


Ту, међу Власима, син твој Максим би рукоположен за митрополита, мати Ангелина, и ти с њим, по неизмерној љубави својој према свима и свему, учини много добра томе народу, који је због тога радосно клицао Богу: Алилуја!


Икос 9.


Ни Анђели не могу исказати доброту и величину твоју, мати Ангелина, јер ти са сином Максимом после неколико година поново пређе у Срем, саградивши манастир Крушедол, где положисте мошти светог Стефана и светог Јована, на радост намученог народа Србског. Радујући се и ми с њима, теби благодаримо:


Радуј се, светла звездо у тами света овога!


Радуј се, просветитељко у тами неверја!


Радуј се, пукова демонских храбра одгонитељко!


Радуј се, кроз векове надо остављених!


Радуј се, једино топло прибежиште напаћених!


Радуј се, родна лозо вина Небеског!


Радуј се, јер се успомена твоја кроз векове слави!


Радуј се, јер многи к теби у боли притекоше!


Радуј се, јер се потоци суза пред моштима твојим пролише!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 10.


Убрзо и син твој Максим оде Господу и ти остаде сама, мајко наша Ангелина. Испративши са сузама своје најмилије са овога света, ти сагради женски манастир у селу Крушедолу, и обуче црну ризу покајања, да у њој Богу појеш: Алилуја!


Икос 10.


Када се и свети Максим прослави, ти си, мати Антлина, благољепно за живота гледала пород свој Богом благословен и у светитеље уписан. Тада се још више предаде подвигу и делима милосрђа, да је цео народ Србски у теби видео своју једину и сигурну заштитницу. Зато ти овакве похвале узносимо:


Радуј се, јер си манастир Свето Сретење Богу саградила!


Радуј се, јер си монашку ризу достојно носила!


Радуј се, јер си многе сузе покајања пролила!


Радуј се, јер си земно богатство Небеским заменила!


Радуј се, јер си сужње у тамници посећивала!


Радуј се, јер си милостињом многе утешила!


Радуј се, изворе исцељења неизбројних!


Радуј се, постељо болних и немоћних!


Радуј се, огњу изобилне љубави Божије!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 11.


По целом Срему, ти си мати Ангелина, подизала и обнављала цркве и манастире, тешила и помагала убоге и сироте, па те они од милоште и љубави с правом прозваше — мајка Ангелина, захваљујући Богу што им те такву даде, кличући: Алилуја!


Икос 11.
Поживевши свето и богоугодно, ти најзад почину од превеликих трудова својих, мирно уснувши у Господу, мајко Ангелина, и би сахрањена у твом женском манастиру. А душу твоју, Ангели, чије си име носила, однесоше код твојих синова и мужа, да се вечно радујеш са њима. Зато ти благодарно кличемо:


Радуј се, надо безнадежних!


Радуј се, исцељење болесних!


Радуј се, пробуђење успаваних!


Радуј се, покајање грешних!


Радуј се, помоћи беспомоћних!


Радуј се, светлости помрачених!


Радуј се, радовање жалосних!


Радуј се, утехо очајних!


Радуј се, славо монахујућих!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 12.


А када после неколико година, мати Ангелина, твоје свете и нетрулежне мошти бише објављене, благочестно и свечано беху пренешене у манастир Крушедол, и стављене у исти кивот код сина твога, светог Јована, а мноштво народа када их угледа ускликну од радости Богу: Алилуја!


Икос 12.


Мада безбожни Турци исекоше и спалише твоје и твоје деце и мужа свете мошти, нама до данас остаде једна твоја рука, преподобна Ангелина, да нас њоме, као истинска мајка милујеш и благослов Господњи на нас призиваш, када ти дођемо у госте у манастир Крушедол и са сузама помоћ од тебе затражимо. Зато ти, мајчице, од свег срца овакве похвале узносимо:


Радуј се, јер си у тихо пристаниште заувек душом упловила!


Радуј се, јер си се и по смрти показала жива!


Радуј се, јер ти је Бог стоструку награду за труде твоје дао!


Радуј се, јер иконе твоје многе храмове Божје украшавају!


Радуј се, јер прослављаш оне који тебе прослављају!


Радуј се, јер верне Господу приводиш!


Радуј се, јер се молиш за спасење света!


Радуј се, јер твоје свете мошти светлошћу чудеса зраче!


Радуј се, манастира Крушедола вечна игуманијо!


Радуј се, преподобна Ангелина, мајко Небеске доброте и милости!


Кондак 13.


О, света мајко Ангелина, надо наша и заштито наша, почуј ове молитвене гласе и помози нам, деци својој, да се очистимо од греха и сваке нечистоте, како би са добром надом отишли са овог света, и макар као последњи ушли у Царство Небеско, где сви радосно певају Господу: Алилуја!


(Овај Кондак се чита трипут, а онда Икос 1. и Кондак 1. )


Молитва преподобној АНГЕЛИНИ СРБСКОЈ


О, преподобна Ангелина, мајко наша добра и милостива, помози нам, деци твојој непослушној. Ти си, мајко наша добра, тежак живот на Земљи имала, али си Божијом помоћи све битке храбро извојевала и у светлост Царства Небеског радосно се душом настанила. Из твога дома Црква Христова је позлаћена и украшена твојим светим супругом Стефаном, и синовима светим Јованом и Максимом. Ти си имала и неизмерно велико и састрадално срце према свима који беху у невољи. Зато те је побожни Србски народ и назвао најлепшом речју коју Бог даде - мајка. Јер ти си мајка свих нас, Србчића твојих, који, иако смо грешни и прегрешни, ипак тебе волимо и поштујемо и теби се за помоћ обраћамо. А која мајка не воли своју децу, чак и највеће грехе када учине. Она их као мудра кара, али не престаје да их воли. Зато нас и ти, добра наша мајко, покарај са Небеса, покарај нас шибом Божијом, али и љубав нам твоју не ускраћуј. Руком правде Божије нас опомињи, а руком љубави нас крепи и враћај са пута неправде, на пут истине и добра.


Молимо те, мајко добра, да нам молитвама твојим Господу подариш сваки благослов с Неба: болеснима здравље, немоћнима снагу, очајнима наду, гладнима хлеба насушног, бездетнима децу, прогнанима дом и утеху, и свима који те за нешто моле, подај по великој милости твојој, онолико колико им треба. Али нам још више подари, мати наша добра, блага Небеских којима се душа чисти, која нас укрепљују у испуњавању заповести Божијих, која нас воде ка добру, и одводе од свакога зла. Јер ако не побегнемо од зла у овоме свету, како ћемо побећи у оном, ако се не очистимо од прљавштине овде, како ћемо тамо, где се само гледа шта смо понели одавде.


Помози нам да умремо за овај свет, као што си и ти за свет била умрла, желевши благо непропадљиво и вечно. Нека и наше благо буде на Небу, како би нам и срце било на Небу, а не овде где све трули и нестаје, где лопов краде и мољац и рђа нагриза. Јер ако све своје снаге утрошимо за блага овога света, за само шаку земаљске прашине, коју са собом ионако понети нећемо, онда нам ни ти нећеш моћи помоћи, мајко наша добра. Али, ако се бар мало потрудимо, бар мало завапимо Господу преко тебе, Његове невесте Небеске, онда ће нам и твоја помоћ излити небројено много блага Небеских, која ће нас оснажити да са уског пута спасења не скрећемо, макар нас и стотине смрти на њему чекало.


Јесте да је душа наша сва од греха поцепана и јадна, али је Милостиви Бог и лек припремио - покајање. Нека се и у нама роди бар део оног истинског покајања које си и ти Господу принела, мајка наша света. Нека твоје топле сузе које свакодневно лијеш за род Србски, оживе оно Божанско у нама, како би схватили да смо Богу дужни много, много, али да ће нам Он тај дуг лако опростити, само ако Га искрено и са сузама замолимо за опроштај.


Зато се сажали на нас, мајчице наша Ангелина, крушедолска света игуманијо, и помози нам да се спасемо од свакога зла, како би једног дана, твојим молитвама Господу, дошли у покој Царства Небеског, где сви благодарно прослављају Свету Једносушну и Нераздељиву Тројицу, Оца и Сина и Светога Духа, и сада и увек и у векове векова. Амин.




Акатист написао: 
Мирко И. Нанић , Шид, 2003. л.Г